70 שנה למדינת ישראל. רשימת המוזמנים להדלקת המשואה!

לרגל 70 שנה למדינה, זה הזמן להעניק להם מקום של כבוד. 

אל דאגה, אני לא מקורבת למירי רגב, ובטח לא לביבי נתניהו, גם לא הייתי בטקס, או צפיתי בו, אבל כאן מותר לי ורצוי להכיר ולחשוף אתכם לכמה אושיות משמעותיות אשר הטביעו את חותמם על כולנו. הנחילו לנו במוצאם היהודי והישראלי גאווה והכרה בינלאומית. מעבר להצלחתם האישית.
אלו שאינן אתנו בין החיים, הן בעיקר ראויות, אלו שלא זכו למעמד הזה, אבל בטח אני כמפיקת האירוע הייתי מתעקשת להעניק להם הזמנה להדלקת המשואה, אך מכוון שאבד עליהן גופם החי, אסתפק בהענקת חיים לרוחם ולכשרונן, אזכור לעד, באמצעות יתרונה של הרשת הדיגיטלית. 

כן כי הן אמניות מוכשרות, משפיעות, מעוררות השראה. תרומה חשובה לשדה האמנות!

הן יצרו בתחומם, אך לא התקבלו בראשית דרכן לחוג האמנות הגבוה. עם זאת,אמנותם חוצת הגבולות, הנחילה שפה חדשה שטרם נראתה בשדה האמנות הישראלי והבינלאומי כאחד. הן השתתפו בתערוכות, זכו בפרסים ונשכחו! הן אמניות הרנסנס בתולדות האמנות הישראלית. קבלו את הנשים אשר אמנותם מעוררת השראה לדור האמנים הבא!

הדוויג גרוסמן להמן,קליר יניב, גרטה וולף קרקאור, אמניות ישראליות, נוים חוות צבר אורלי הדוויג גרוסמן להמן(  1902-1998)

עלתה לישראל ב 1943 יחד עם בן זוגה האומן אודי להמן. הדוויג למדה באקדמיה בברלין פיסול ועסקה בקדרות. בברלין נחשבה למומחית ידועה. הדווינג למדה אצל בכירי הבאוהאוס, בנוסף להתמחותה האקדמית בכימיה. עלתה לישראל עם קוו ייחודי והגיעה להישגים חשובים. מהידע הרב שצברה למדה ילדים, מתוך תחושת שליחות להעברת ידע לדורות הבאים בישראל. הדווינג הקימה בית מלאכה לקדרות בירושלים וסטודיו שהווה אבן שואבת לאמני הסביבה.
הדווינג ממייסדי כפר האמנים עין הוד. אמנותה עברה קומפליקציה, הקדרות שלה הייתה שייכת לאסכולת האמנות הכנענית של שנות ה40. מניפסט עיקרי הכנעניות היה להנחיל אמנות יהודית כבידול לאמנויות אחרות.

 הדווינג המציאה קדרות מתרכובות חדשות של החול המקומי. אמנות ישראלית מחול טבעי. אמנותה החדשנית חשובה לאזכור בתולדות האמנות הישראלית.
   
רק בחיפוש מעמיק,(בבית ציפר – הארכיון לתיעוד ולחקר האמנות בישראל), נמצאו אמנות מגירה שלה, בהם פיסות מידע מאמנותה על חייה האישיים והזוגיות בצל בן זוגה האומן. לאחר מותו, הדוויג פעלה להנצחתו, והפסיקה לעסוק בעבודותיה.

העיסוק בשאלה מדוע נשכחה, מעלה סברה כי סוג האמנות – קדרות מקוטלגת למחלקת אומנות שימושית, עוד מימי ראשית בצלאל. בנוסף לעדויות נשים מסצנת האמנות: "אודי להמן היה רודף שמלות, כל נשות הבוהמיה אהבו אותו, לא הייתה אחת שלא נפלה לרגליו" לא פלא כי האמנית נדחקה לשוליים בשעה שבן זוגה היה בקידמת הבמה.

גרטה וולף קרקאור (1890-1970)

עלתה לישראל עם בן זוגה, לאופולד קרקואר בשנת 1924, התחנכה באוסטריה. למדה באקדמיה לאמנות בווינה, השתתפה בתערוכות הידועות של אסכולת ה"ססציון", תנועת אוונגרדית גרמנית-אוסטרית ובתערוכות אחרות. בווינה שיתפה פעולה עם הפסיכואנליטיקן אלפרד אדלר. ציירה דיוקנאות של ידוענים רבים. בישראל התקשתה להשתלב במסגרת האמנויות בארץ.

סגנונה נחשב ייחודי. בנוסף להתמחות בדיוקנאות היא ציירה נופים, ואת נופי עמק יזרעאל בפרט. סגנונה הריאליסטי השתנה ברבות השנים. הטכניקות נעו בין צבעי שמן וצבעי מים.
לפרנסתה עבדה ב"כפר שאול", מוסד לחולי נפש, שם לימדה ציור כריפוי בעיסוק, תרומתה חשובה לתחום האמנות. ציור כאמצעי לטיפול. מדיטציה לשלווה וחיבור לנפש.
האמנים מאז ומעולם שאפו לצור קשרים עם חוג הבורגנות. הפטרונים, מזמיני היצירות. אמנות הציור כחיבור להדיוטות, למיעוט, או שכבות החלשות כמו פגועי נפש, נתפסו כהוזלת יד. איבוד ההילה, הזוהר והיוקרה של האמנות. 

קליר יניב ( 1921-2015)

עלתה מעיראק ב- 1928. ממייסדות שתי קבוצות חשובות בתולדות האמנות בישראל, "קבוצת ה- 10" ו"קבוצת אקלים". כמו כן הייתה ממייסדות כפר האמנים "עין הוד, שם התגוררה עד יום מותה. יניב למדה אצל ציירים ידועים בישראל, השתתפה בתערוכות רבות. ביצירתה בולטת הנוכחות הנשית, במיוחד בהקשר למקומה של האישה המזרחית בחברה היהודית-עיראקית השמרנית. סגנון ציורה מאופיין בעוצמה צבעונית. ריטואל דגמי של מוטיבים דקורטיביים. במקביל, הרבתה לצייר נוף, במיוחד ממעוף הציפור, כפי שזיהתה החוקרת רות מרקוס. 

התרבות הישראלית בכללותה, קרי האמנות, מעוניינת להציג נוכחות נשית המבטא ערכים של חופש. עצמאות, פתיחות מינית, מודרניזם מערבי. השיח החברתי איני מעוניין לקדם נוכחות נשית עם ערכים של שמרנות, וחוסר עצמאות. 'נחלת העבר' אותו מבקשים לשכוח, להכחיד מהתרבות החברתית והמודרנית.

אני עדיין תוהה, האם חוסר עצמאות, תלות, ואי שיוויון במיקומה של האישה בחברה הם עדיין נחלת העבר? 

תודה למורתי, ד"ר טל דקל מאוניברסיטת ת"א, מנחת נשים באמנויות יו"ר "העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל". https://www.womenartandgender.com/https://www.womenartandgender.com/

בחלק השני של טקס 70 שנה למדינה, אתייחס לחלק הפרקטי, אחד מענפי הייצור של ישראל. המפעל התעסוקתי אשר הניב תוצרתו בדמות פרי וירק. גידולי השדה, פיתוח החקלאות המתקדמת של הפרחת השממה. המשימה הציונית הראשונה למתיישבי עיירות הפיתוח בדרום ובנגב לא תמה. על החקלאות לא אבד הכלח, הענף ממשיך לצעוד לקידמה, הייטק, בטכנולוגיה מתקדמת הלכה למעשה.
אבקת צבר למשקאות פיתוח חוות צבר אורלי.
אבקת צבר למשקאות בפיתוח חוות צבר אורלי.


מדינת ישראל חוגגת 70, אך הצבר הישראלי עובדתית נולד רק ב 1990, אבל מי סופר....

בשעה שכולם מתלהבים מחדשנות והצלחה ישראלית בתחום הדיגיטלי, תחום החקלאות המסורתי לא נשאר מאחור. המוזמנים להדלקת המשואה, נועם בלום ובנו שחר שיבדלו לחיים ארוכים, מקימי חוות צבר אורלי, הם הנציגים והמסמלים עבורי את החקלאות הישראלית המתקדמת. ענף 'התיירות' וההסברה של ההתיישבות העובדת. אשר שמה הולך לפניה בעולם כולו, המערבי והעולם השלישי כאחד.

פתוח ששה זנים חדשים לצבר, פטנט ישראלי, גאווה לאומית. סמל לחקלאות המתקדמת בחבל הנגב.
לחדשנות בחקלאות נועם ושחר בלום

רק מ 1991 ניתן באמת לקרא צבר, למי שנולד כאן בישראל.
פרי עץ הצבר, אומץ ע"י החלוצים כסמל לדמות היהודי החדש המשול לשרידות. מחוספס ועוקצני מבחוץ אך רך מתוק מבפנים.
בתקופת ההתיישבות הציונית, עצי הצבר ציינו התיישבות אוכלוסייה ערבית בעיקר, אך מקורו בכלל מגילוי דרום אמריקה ע"י קולומבוס לפני 500 שנה.

חוות גדולי צבר אורלי, הוקמה על זכויות קרקע בכביש 204 במרכז הנגב בשנת 1990 .
נועם בלום (68) מושבניק בן מושב גבתון, אשר  בחר לעסוק בפיתוח טכנולוגיות חקלאיות חדשות. לאחר ניסיון רב בתחום, נועם פיתח את זני הצבר מזרעים דרום אמריקאים המהווים הורים לשישה זני צבר, הטובים ביותר בעולם.

עץ הצבר, נחשב לתחום הבא בפיתוח הספקת מזון. ארגון המזון של האו"ם הכריז עליו בשנת 2014 כמזון העתיד, לאור שרידותו בתנאי גידול צחיחים, וסגולותיו הרבים כמזון איכות.

ארגון המזון והחקלאות של האו"ם עוסק במימון מחקרים בינלאומיים בתחום החקלאות, וסקירת מצב המזונות בעולם. הארגון מקיים קשרים הדוקים עם כל מוסדות ומכוני מחקר אקדמאים, כדי לקדם המשך הספקת מזון בריא לעולם. הדומיננטיות של הסברס ידועה למכביר. הצבר נקבע כמקור גידול מזון לאזורים בעלי מבנה אקלימי ומצוקת מים כמו יבשת אפריקה, המזרח התיכון, קרי סוריה, איראן, סעודיה, וכמובן באזורי דרום אמריקה.

הצבר החדש הינו פרי אקזוטי,עם פיגמנטים טבעיים, בעלי תכונות אנטיאוקסידנטיות.
כל חלקי הצבר מהווים מזון לאנושות ויתרונותיו רבים:
*הצבר מהווה מספוא לבעלי חיים. ענפי הצמח מהווים בנק מים לאחסון אוכל לבעלי חיים. (85%-95% מים)
* ענף חקלאות חסכוני במים, לגידול בעל שרידות גבוהה.
*ענפי הפרי מכילים נוגדי חמצון, פקטין, סיבים תזונתיים, מינרלים, חלבונים, וויטמינים ועוד.
הסברס היפוגליקמי, מסייע לחולי סכרת בויסות הסוכר בדם. מסייע בהתמודדות עם השמנת יתר וסינדרום מטבולי.
*הזנים החדשים בעלי כמות גרעינים מופחתת כך שאינם יוצרים עצירות.
*הזנים החדשים הם כמעט ללא קוצים.
טעם הפרי בעל ארומה, מתוק ומבלבל. הפרי מכיל מעט סוכרים. כ50%פחות מפירות אחרים.
נועם ושחר בלום חוות צבר אורלי.
חוות צבר אורלי בנגב.

 חוות צבר אורלי, הינה חווה פרטית על כ 1200 דונם, בכביש 204 במרכז הנגב הנפרשת ב 200 ק"מ שדרות שתילים. החווה מעסיקה לפי עונות השנה, כ20 מתושבי הנגב עד 100 עובדים בתקופות שיא.

מתחם החווה כולל: מפעל אריזה משוכלל, לחיטוי שטיפה ואריזה, מחסני קירור ומרכז מבקרים.

החזון של החווה לייצר מזון מכל חלקי הצבר.
הצבר הינו חומר גלם אופטימאלי, לסלטים, ממרחים, כבישת חמוצים, תוסף לאפיית לחם, זאת בנוסף לטעמו ויופיו המרהיב.

מריסוק הפרי לאחר ניפוי הזרעים מקבלים מחית. המחית מהווה חומר גלם לתעשיית החלב, הגלידות והמיצים.

בנוסף, פיתוח פורץ דרך הינו אבקת הרסק שעשויה מפרי הצבר. מהווה תחליף מצוין כאשר הפרי אינו בעונה, אבקת הרסק יעילה במיוחד לשינוע בינלאומי.

שקיקים של אבקה יבשה מכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ועוד. מהווים מזון איכותי לצבא, או לשעת מצוקה.

בדרום אמריקה, מיצרים שמן מגרעיני הפרי. השמן נחשב יקר ואיכותי, חזונו של נועם, לייצר שמן סברס ישראלי.

קטיף ושיווק הסברס בחוות צבר אורלי, נערך כ 10 חדשים בשנה. מתחיל ביולי ומסתיים באפריל.

-ששת הזנים שפתח נועם הם פטנט ברמה עולמית, לפי "חוק זכויות מטפחים".

הגידול אורגני, ללא חומרי הדברה. פעולה זו תורמת לאיכות הסביבה ומוסיפה לאיכויות של הסברס כמזון בריא.

אז מי שסופד לחקלאות בישראל טועה. הצבר הישראלי החדש הוא גידול העתיד בסל המזון העולמי.

לסיום: צר לי אם בחירתי אכזבה מי מכם, אני בחרתי להזמין את נציגי תחום ההיטק בחקלאות, ונציגי הנשים האמניות, אתם רשאים לבחור את השאר, חג שמח חברים. נתראה בחגיגות ה100 למדינה ועד אז מקווה שאני בעצמי אדליק משואה בטקס....